יום האהבה מסביב לעולם

באנגליה נשים מניחות עלי דפנה על הכרית, באיטליה נשים בהו החוצה מבעד לחלון ובוולש בכלל לא חוגגים את יום האהבה ב-14 בפברואר. ככה חוגגים את וולנטיינ’ס דיי מסביב לעולם

שירלי גל

האגדה מספרת שולנטיין, המוכר גם כולנטינוס הקדוש, היה איש דת נוצרי במאה החמישית לספירה. בין השאר, הוא השיא חיילים רומים נוצרים שנרדפו בגלל דתם בתקופת הקיסר קלאודיוס השני, ובעקבות כך הוצא להורג. לפני מותו ולנטינוס כתב מכתב לבתו של אחד מהסוהרים, אשר עמה התיידד במהלך שהותו בבית המאסר. הוא חתם את המכתב ב”שלך, ולנטינוס”. המחווה הרומנטית הזו זיכתה אותו בכינוי פטרון האוהבים ומאז, בכל 14 בפברואר, נחגג יום האהבה, על שמו.

הרבה מנהגים השתנו באופן דרמטי מאז המאה החמישית, אבל יש גם כאלה שהצליחו לשרוד את המילניום וחצי שעברו מאז. שינוי היסטורי שאנחנו ממש זוכרים הוא העידן הדיגיטלי, שעשה מהפכה באופן שבו אנחנו מכירים אנשים חדשים, מחזרים ואוהבים, אבל יש דברים שלא משתנים.

פרסום:

מספרים שהכרטיס הראשון של יום האהבה נוצר בשנת 1415 בצרפת כשצ’רלס, הדוכס של ניו אורלינס, שלח מכתבי אהבה לאשתו בשעה ששהה בכלא של לונדון. הוא אמנם הוצא להורג, אבל המנהג של החלפת כרטיסי ברכה חי וקיים. מאז המאה ה-15 כרטיסי הברכה צברו מעריצים רבים. מדי שנה נמכרים ברחבי העולם 180 מיליון כרטיסים, והמספר רק ממשיך לעלות. הפסטיבל לא נגמר רק בכרטיס וממשיך גם בלילה שאחרי. בוודאי תתעניינו לגלות שכ-11,000 תינוקות נוצרים ביום זה ממש בארצות הברית לבדה.

בכל זאת, ועל אף המנהגים המקובלים, כמעט כל אחת מארצות העולם חוגגת את הוולנטיינ’ס דיי בדרך (קצת) אחרת.

ארה”ב

בארה”ב הוולנטיינ’ס דיי הוא חגיגה אמיתית. האמריקאים מנצלים את היום לא רק כדי לפרגן לבני או בנות הזוג, אלא גם לאהובים האחרים הנמצאים בחייהם: הורים, ילדים, קולגות וחברים. למעשה, הרבה יותר אנשים מחפשים ביום זה מתנות לחבריהם מאשר לבני הזוג.

על פי מנוע החיפוש Bing, מתוך כל חיפושי כרטיסי הברכה לוולנטיינ’ס דיי, 20% מחפשים “כרטיס מתנה לחבר” ורק 17% מחפשים כרטיס מתנה לבן הזוג. ולא רק קרובי המשפחה והחברים זוכים ביום הזה. 19% מהמתנות שנקנות ב-14 בפברואר מיועדות בכלל לבעלי החיים. ההוצאה עליהם באותו יום מסתכמת ב- 681 מיליון דולר בארה”ב בלבד.

שם לא רק האוהבים חוגגים אלא גם הילדים. בתאריך זה עורכים יום מיוחד בבתי הספר והתלמידים מציגים הצגות, מחזות ושירים בנושא. הם גם שולחים כרטיסי ברכה לחברים לכיתה וגם למורים.

דנמרק

בארץ הויקינגים הולנטיינ’ס דיי הוא חג חדש יחסית. הוא התחיל להיחגג רק בשנות התשעים, ממש לפני 20 שנה. הגרסה הדנית של החג כוללת שליחת ורדים לבנים, ולא אדומים, הנקראים פתיתי שלג.

בנוסף, חלק מהמסורת הוא להחליף כרטיסי אוהבים. בין השאר נהוג שהגברים נותנים gaekkebrev שהוא מעין מכתב מליצי שמכיל שיר או חריזה מצחיקה וחתום בשלוש נקודות אנונימיות. אם האישה מנחשת את זהות השולח היא זוכה בביצת חג הפסחא באותה השנה.

וולש

הוולשים לא חוגגים את ולנטיינ’ס דיי אלא את מותו של קדוש אחר בשם דינוון (Dwynwen), פטרון המאהבים, ב-25 בינואר.

המתנה הרומנטית האולטימטיבית ביום זה היא כף אהבה. כן, כן. כף אהבה. המנהג התפתח בתחילת המאה ה-17, כאשר הגברים החלו לגלף בעץ כפות מעוצבות לאהובות ליבם, כאות לחיבה הרבה שרחשו אליהן. לכל סמל שגולף על כפות העץ הייתה משמעות מיוחדת. כך לדוגמא אפשר היה למצוא עליהן פרסות סוסים שסימלו מזל, גלגלים שסימלו תמיכה, ומפתחות, שהם כמובן – המפתח לליבו של הגבר.

המנהג לא עצר במאה ה-17 והיום אפשר למצוא את הכפות האלו בחגיגות נישואים, ימי נישואים ואפילו בריתות.

אנגליה

הנשים האנגליות נהגו להניח בחג האהבה חמישה עלי דפנה על הכרית – עלה בכל פינה ואחד במרכז. הן עשו את זה כדי שבלילה יחלמו על הבעל העתידי שלהן. החלופה לעלים היבשים הייתה להרטיב את עלי הדפנה במי ורדים ורק לאחר שהתרככו לישון עליהם. לא ברור אם החלומות אכן הגיעו, אבל כנראה שה-15 בפברואר היה יום שיער רע לרבות מהן.

איטליה

המסורת האיטלקית רומנטית בהרבה מהגרסה האנגלית. נשים צעירות שמעולם לא נישאו קמו ביום זה עם הנץ החמה והתבוננו דרך חלונן שעות רבות. הגבר הראשון שראו באותו היום היה, על פי המסורת, האחד שיתחתנו איתו בתוך שנה. או לפחות כזה שמאוד יזכיר את הבעל העתידי שלהן.

בשנים האחרונות נראה שהאיטלקים ישרו קו עם המערב וגם הם מחליפים כרטיסים ושוקולד עם אהוביהם. מקובל במיוחד לחלק ביום זה את ה-Baci Perugin, שהם שוקולדים קטנים ובתוכם אגוז הנעטפים בעטיפת אוהבים מיוחדת עם ציטוט אהבה בארבע שפות שונות.

אז איך אתם חוגגים את חג האהבה? האם זה השתנה עם השנים? ועד כמה האפשרות לקנות כרטיסי אהבה דיגיטליים, או לתייג את בת-הזוג באינסטגרם, שינה את המנהגים שלנו כלפי אלו שאנחנו אוהבים?

פרסום:
הירשם כמנוי
Notify of
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments