מיתוסים לגבי ירידה במשקל

כל כמה ימים מתפרסמת כתבה בנושא ירידה במשקל. נותנים לנו טיפים וכללים איך לעשות את זה נכון, רופאים מביאים לנו המלצות וכותבים מספרים לנו על מיתוסים שתמיד חשבנו שהם נכונים. הנתונים הללו תמיד מבלבלים מכיוון שבכל כתבה אנו נמצא טיפים קצת שונים. זה נובע מהעובדה שבני אדם הם שונים וכנראה אין משהו שנכון לכולם. בנוסף, וזה נכון תמיד – עלינו להפעיל שיקול דעת ולא להאמין לכל עיתון או אתר שמפרסם כתבה. אבל איך נדע למי להאמין? בדיוק בשביל זה פרסם ירחון מכובד מאוד בעולם הרפואי (New England journal of medicine) מאמר שמרכז מיתוסים בנוגע לירידה במשקל. המאמר נכתב על ידי צוות חוקרים שביצעו

בדיקות מעמיקות בנוגע למיתוסים הבאים:

שינויים קטנים בתזונה ובפעילות גופנית, יביאו לשינויים ארוכי טווח במשקל

הרעיון אמנם נחמד ותמיד עדיף שינוי קטן מאשר כלום, אבל הוא מתעלם מהעובדה שגם הדרישות האנרגטיות של הגוף משתנות עם השינויים במסת הגוף לטווח הארוך. על מנת לגרום לשינוי, יש להגביר את הפעילות הגופנית ולהוריד את הצריכה התזונתית בהתאמה. עם הזמן, כמו באימונים עם מאמן כושר אישי יש לעשות

התאמות – לשנות שוב את התפריט, לשנות את תוכנית האימונים.

הגדרת מטרות ריאליות תורמת להצלחת הדיאטה

שוב, רעיון נחמד ונשמע הגיוני לחלוטין, אבל האמת היא שלא נמצאו שום הוכחות מדעיות לכך ואפילו להפך: מחקרים הראו שדווקא מי שמציב לעצמו מטרות שאפתניות, הצליח לרדת יותר במשקל.
תכוונו גבוה וכנראה שתצליחו יותר.

(לא מדובר על אפקטים פסיכולוגים, שכן, אם להתייחס אליהם, ציפיות גבוהות מידי יכולות להוביל לאכזבה, ועבור אנשים עם מבנה אישיות מסוים אכזבה יכולה להוביל לייאוש ולויתור – מה שנקרא, הכל או כלום.
אגב, במקרים כאלה של השפעה פסיכולוגית יש לאימון עם מאמן כושר אישי יתרון מובהק בהצלחה בתהליך)

הדרך היעילה לשמירה על משקל היא ירידה איטית במסת הגוף

מחקרים הראו שדיאטה קפדנית בטווח של חצי שנה גורמת לירידה של 16% ממסת הגוף, לעומת 10% ממסת הגוף באותו זמן בדיאטה פחות קפדנית. בדיאטה הפחות קפדנית נדרשו כ-18 חודשים על מנת להגיע לאותן תוצאות כמו בדיאטה הקפדנית.

יחסי מין שורפים 100-300 קק"ל

מחקרים הראו שאדם בעל משקל של 70 ק"ג שורף כ-3.5 קק"ל לדקת פעילות. אם ניקח אקט מיני ממוצע הנמשך 6-10 דקות, אדם יכול לשרוף כ-21 קק"ל בלבד, שזה רק ב-14 קק"ל יותר ממה שהיה שורף אילו היה שוכב במיטה ללא תזוזה.
אבל הכל תלוי, כמו באימון, במידת ההשקעה ☺

אכילת ארוחת בוקר מונעת השמנה

על פי שני מקרים שנעשו בנושא, נצפה כי אין קשר בין אכילת ארוחת בוקר לבין השמנה או השפעה על הדיאטה. מה שכן, לא נבדק קשר להשפעה על אכילה מוגזמת בלילה בעקבות אי אכילת ארוחת בוקר. וכידוע, אכילה מוגזמת בלילה אינה תורמת לירידה במשקל. אבל מנוחה טובה כן.

הוספת פירות וירקות לתפריט גורמים לירידה במשקל

וספת קלוריות לתפריט גורמת לעלייה במשקל, וזאת אף על פי שפירות וירקות הם בריאים (יש לסייג מיתוס זה שבהנחה והפירות והירקות מחליפים ארוחות או נשנושים אחרים, הם כן תורמים לירידה במשקל).
יש לאכול פירות וירקות במקום מזונות שאינם בריאים ואינם תורמים לגוף מבחינה תזונתית.

דיאטות יו-יו הן מסוכנות

דיאטות יו-יו הן כינוי לתהליך בו נראה מחזורים של ירידה ועלייה במשקל. מחקרים הראו שסוג זה של דיאטה אכן מעלה את שיעורי התמותה ולגרום לירידה בקצב חילוף החומרים, הפרעות אכילה והערכה עצמית נמוכה. כמו כן, דיאטות מסוג זה מעלות את הסיכון ללקות במחלות לב ובמספר סוגים של סרטן.

 

(Visited 91 times, 1 visits today)
Thanks! You've already liked this
No comments