פעילים בכלכלה אקולוגית – ניהול תקציב וקיימות

“גם מסע של אלף מילין מתחיל בצעד אחד קטן” (פילוסוף סיני).

רוב המשפחות המתמודדות עם גירעון חודשי או שאינן מצליחות לחסוך או לשים קצת כסף בצד לחופשה משפחתית, שוכחות לקחת בחשבון את כל אותן פעולות קטנות ויומיומיות שיכולות לחסוך לנו עד אלפי שקלים בשנה ולעשות את ההבדל החודשי בין מינוס לפלוס, בין חיים בלחץ לבין אויר לנשימה.

חיסכון כפעולת קיימות

אין ספור פעולות ודרכים לעזור בחיסכון ולעיתים נדמה לנו כי הן כל כך קטנות ולא משמעותיות שאין בכלל למה להשקיע. בדיוק הזמן לדבר על קיימות! חיסכון, מחזור, שימוש חוזר כל אלו מילים נרדפות לקיימות.

הגיע הזמן לכלכלה אקולוגית, כזו שמשלבת היבטים תרבותיים, חברתיים, בריאותיים ופיננסים. ניתן לראות כי כמעט כל הטיפים לחיסכון הינם בעלי השפעה אקולוגית ארוכה או קצרת טווח, כזו המשפיעה עלי בלבד או כזו שמשפיעה מעבר.

פרסום:

משפחה היוצאת לפיקניק בחיק הטבע ותיקח עמה כלים רב פעמיים, תעשה זאת מתוך מחשבה על הסביבה ולא כדי לחסוך עוד 50 ₪ על חד-פעמי. ועכשיו אם נביט על זה הפוך: דרך טובה לחיסכון הינה שימוש בכלים רב פעמים תמיד (!), הרווח כלכלי וסביבתי יחד. והדוגמאות לא נגמרות.

איכות הסביבה
לחסוך ולשמור על כדור הארץ

פעולות לכלכלה אקולוגית

שימוש בתחבורה ציבורית

מתי שאפשר היכן שאפשר, תמיד העדיפו שימוש בתחבורה ציבורית. המחירים זולים יותר, הנוחות עדיפה יותר (ניתן ברכבת לשבת עם הלפטופ ולעבוד בדרך לעבודה) וכמובן ירוק הרבה יותר. אפשרו נוספת היא לצרף אליכם אנשים לנסיעה, ולחסוך את הדלק וזיהום האוויר של עוד רכב על הכביש.

בשלו בעצמכם

הכנה ביתית של חומוס מגרגירי חומוס, זולה ובריאה הרבה יותר. קצת השרייה, בישול הגרגירים, תיבול לפי טעם אישי, והשכנים כבר יגיעו בעקבות הריח. מצרכים בסיסיים הינם זולים משמעותית מאוכל מוכן שאנו קונים.

קנו יד שניה

בתרבות השפע בה אנו חיים “יד שניה” הפכה כמעט למילה גסה. למה לקנות יד שניה אם אפשר לקנות חולצה חדשה ב- 20 ₪? ובכן… 0 ₪ זה פחות מ-20 ₪ וכמובן ישנה משמעות אקולוגית של לא לייצר זבל נוסף.

תעריף תעו”ז של חברת החשמל

צרכן בתעריף תעו”ז משלם מחיר משתנה לפי עונות השנה ושעות היממה. תכננו את הכביסה ללילה וחסכו עד אלפי שקלים בשנה ועזרתם לסביבה. לא לשכוח לבדוק היטב את הגדרות השעות והתחילו לשלם פחות על אותה כמות חשמל.

השאילו ספרים

סיבה נפלאה לחזור ולהסתובב בספריה. המבחר עצום, האווירה טובה ואפשר לקרוא אין סוף ספרים מבלי לקרוע את הכיס.

עשו רק מה שטוב לכם

“יותר מדי אנשים מבזבזים כסף שלא הרוויחו, כדי לקנות דברים שהם לא רוצים, כדי להרשים אנשים שהם לא אוהבים.” באמת שאין עוד מה להוסיף. (זה הזמן להיזכר בהיבט החברתי של כלכלה אקולוגית). אם אני אחליט לא לקנות את הנעליים שכולם הולכים איתם רק כי זה אופנתי, אולי עוד אחד יעשה כמוני, ועוד שניים כמוהו וכן הלאה.

חפשו מבצעים

היכן? בהכל! מבצע בסופר, ריהוט לבית או לנופש. זה ממש לא משנה. העיקר להיות במודעות שכיום אנחנו יכולים לרכוש את אותו מוצר או שירות בדיוק בחצי מחיר או פחות.

היו צנועים

כאשר אנו מארחים – לא המבחר והאוכל יקבע את הצלחת המפגש, אתם תקבעו! אין צורך להשתגע ולקנות את המנות היקרות ביותר ולהעמיס כך שבסוף אף אחד לא אוכל כמעט כלום ואוכל רב נזרק (לא אקולוגי). יוצאים לסופ”ש משפחתי? בתי ספר שדה, רשת אנ”א, מלונות מטיילים ואפילו אוהל. סופ”ש משפחתי נחמד יכול להסתכם בכמה מאות בלבד.

חגגו יומולדת משותף לילדים

בלונים, ממתקים, הפעלה, פרסים והרבה מאוד כסף. הרבה יותר פשוט לקבוע עם עוד ילד או שניים מהכיתה ולחסוך ובגדול.

חסכו בחשבון המים

בדקו את השעון שאין נזילות ואת האסלות בבית שהמים לא ממשיכים לרדת הרבה אחרי שעזבתם את בית השימוש. חיסכון במים זו קיימות ברמה גבוהה.

נורה
חוסכים ונהנים

מילה לסיכום

מהיום אל תאמר יותר חסכן – אמור פעיל לכלכלה אקולוגית.
קיימות הינה דרך חיים, צאו לבלות בטבע, שחקו עם הילדים, רכבו על אופנים, בשלו בבית. אלו אינן פעולות של “קמצנות” זה חיים של קיימות.

במקום ללכת לבאולינג ולאכול פיצה ב- 200 ₪ עבור שעתיים בילוי, אפשר להכין באולינג בבית מבקבוקים ולהכין פיצה לבד בתנור! העלות 0 ₪ אבל הרווח העצום והמשמעותי הוא בזמן והחיבור המשפחתי.

פרסום:
הירשם כמנוי
Notify of
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments