תיקון הכללי כמגרש עצבות ורשעות מן הנפש

תמיד כשאני חושבת שאני כבר יודעת בערך כל מה שיש לדעת על תיקון הכללי, אני עושה עוד טיול בנבכי האינטרנט ומופתעת לגלות שבכל זאת, יש עוד כמה דברים שטרם נתקלתי בהם בהקשר הזה. הפעם, נתקלתי בכמה מונחים שלא פגשתי מעולם עד לרגע הזה, ביניהם ‘פגם העצבות’ ו’קליפה’. מסתבר שגם לקליפה הזו יש שם, ולזה אנחנו גם נגיע בהמשך.

לפרוטוקול יש לציין, שעל אף הסקרנות שלי שהניעה אותי להמשיך לחפור ולחקור בנושא, אני לא בטוחה שעד עכשיו הבנתי לעומק את העניין. מה שהצלחתי להבין מאוד בכלליות, מתוך טקסטים שנלקחו מתוך ספר הזוהר וטקסטים שכל מטרתם היא פרשנות לטקסטים מתוך הזוהר, זה שבתורת החסידות ישנו מונח יסוד בשם ‘3 קליפות הטמאות’ (או בשמותיו הנוספים ‘סטרא אחרא’ או ‘החיצונים’), שתפקידו לסמל את כל הרוע והטומאה שבעולם.

הקיום הקדוש – מזין, מתוק ובעל ערך

הבחירה במושג ‘קליפה’ מגיע מהשוואה לקליפת הפרי, אשר לה ערך מועט מאוד אם בכלל ולמעשה כל מהותה בעולם היא לשמש כפסולת חסרת חשיבות המכסה על משהו מזין, מתוק, בעל ערך – מה שכמובן מסמל את הקיום הקדוש או החסידי או האלוהי.

מושג זה כשלעצמו היה לי מרתק וחדש לגמרי, אך ככל שהעמקתי עוד, גיליתי עוד מושגים ומורכבויות לעניין זה. ותכף גם נבין מה הקשר בין מושגים אלה לתיקון הכללי. בכל מקור מידע שאליו הגעתי, גיליתי ניסוחים או פרשנויות מעט שונות.

פרסום:

גם אם ארצה, קצרה היריעה (ואצלי גם עומק ההבנה) מכדי שאוכל לפרק ולהיכנס למורכבויות המושגים הללו, אך בקצרה אנסה להסביר כי הקליפות הן סוג של ישויות או מהויות אפלות, חלק אפילו טוענים שרוחות, אשר נוצרו כ’דרך אגב’ ובלי רצון או אהבה אמתית על ידי השם, ובדרכי מרמה או פיתוי הופכות להיות מן ‘טפילות’ על נפש וגוף האדם, מעין חלק ממנו, ובכך יונקות ממנו ומתקיימות. כפי שאזכרתי בהתחלה, קיימים שמות לקליפות, אחת מהן מתקראת לילית.

באגדות חז”ל ובספר הזוהר, לילית היא שדה, במיתולוגיה היהודית היא אשתו הראשונה של אדם, ומאוחר יותר הופכת להיות אשת המלאך סמאל. הקליפה לילית הינה סמל לרוע, חוסר צניעות ומרדנות, ולמעשה – ההפך הגמור מהייצוג של האישה היהודיה הכשרה הצדיקה. כאן אנחנו מגיעים לפגם הברית – שמצאתי שנקרא גם פגם העצבות – ולתיקון הכללי.

יש הטוענים כי השפעותיה השטניות והרשעיות של הקליפה לילית הן חלק מהסיבות האפשריות לכישלון צדיקים ונפילתם במצווה הכה חשובה של הברית. האגדות מספרות כי לילית לוקחת לעצמה את טיפת הזרע הנזרק לבטלה, משתמשת בו להנאתה ואף מקימה ממנו את דורות ההמשך המזיקים שלה שהם למעשה ילדיה.

בעצם, מה שעושה תיקון הכללי בין היתר, זה מכניס את האדם בעולם התקווה והשמחה והנגינה ובכך מפריד אותו מהעצבות והחטא והחשכה שהם מזונה של הלילית. בכך, הוא משחרר את אומר התיקון מאחיזתה הרעה והמדרדרת.

פרסום:
הירשם כמנוי
Notify of
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments