חדש! דשנים בשחרור איטי

השימוש בדשנים הוא נרחב והם בשימוש חקלאי כבר שנים רבות. עם זאת, בעשורים האחרונים גילינו שיש השפעה שלילית של דשנים כימיים על הקרקע, על האוויר ועל המים בטווח הארוך. 

אתגר הדשנים בענף החקלאות

בנוסף, להשפעה המזיקה של דשנים כימיים על הסביבה, יש עוד כמה אתגרים בעת השימוש בדשנים. אחת הבעיות הכי רווחות כאשר מיישמים דשנים בחקלאות היא ששלושת רבעי מכמות הדשנים למעשה נשטפים או נעלמים, כך שהצמחים בכלל לא מצליחים לספוג אותם.  

מקור החנקן בדשנים

אוריאה נחשבת למקור העשיר בחנקן לדשנים, אולם היא מתפרקת במהירות רבה לכדי אמוניה. האמוניה נשטפת מהר מאוד עם כל מטר גשם, ומאלצת את החקלאים ליישם שוב ושוב דשנים בשדות.

הצורך בשימוש החוזר ונשנה של דשנים מייקר את תהליך הגידול כולו וגם פוגע בסביבה. כך למשל, אמוניה מובילה להתפתחות של אצות מזיקות בנתיבי מים ובנוסף היא מכניסה לאטמוספירה גזי חממה ודו תחמוצת החנקן. 

פרסום:

כדי להתמודד עם הבעיה הזו פותחו לאחרונה דשנים מיוחדים המאופיינים בשחרור איטי ומתמשך.

הצורך בשימוש החוזר ונשנה של דשנים מייקר את תהליך הגידול כולו וגם פוגע בסביבה

דשנים בשחרור איטי S.R.F

דשן בשחרור איטי למעשה מתפרק לאט יותר וכך מאפשר לצמחים ספיגה ממושכת של חומרי ההזנה לאורך זמן. בפועל, חקלאי המשתמש בדשן בשחרור איטי יכול ליישם הדשן פעם אחת בעונה וכמות זו אמורה להספיק למשך תקופה ארוכה. 

דשנים בשחרור איטי נחשבים למוצרים מסיסים, שבהם יסודות ההזנה זמינים לצמחים בקצב איטי. האטה זו מקטינה את הסיכון של שימוש עודף בדשנים או בזבוז מיותר של דשנים שהולכים לאיבוד ואף משפרת את יעילות הדשנים.

המכניזם של דשנים בשחרור איטי

המכניזם של דשני זרחן בשחרור איטי הוא די פשוט. דשני הזרחן נמסים לאיטם בקרקע ורק לאחר שהדשן נמס כולו הוא הופך זמין עבור הצמח. איך זה קורה בפועל? 

דשן זרחני בשחרור איטי זהו דשן שגרגריו מצופים. שכבת הציפוי המגנה הזו תורמת  להתפרקות האיטית של הדשן, כאשר הדשן מפורק על ידי בקטריות חיוביות שעובדות בקצב טבעי ואיטי. 

ניסויים עם דשנים בשחרור איטי

בניסוי שנערך על שדה אורז בסרי-לנקה שבו יישמו דשנים בשחרור איטי נמצא כי היבול גדל בכ-10 אחוזים. בנוסף, ניסו מדענים את הדשנים הללו גם בשדות תירס, תה וחיטה ומתוצאות הניסוי עולה כי יישום דשן בשחרור איטי הפחית משמעותית את השימוש הכולל בדשן.

דשנים העומדים בסטנדרטים רפואיים

חדשות טובות לענף החקלאות.

חוקר הפוסט-דוקטורט ריצ’רד ליו, מאוניברסיטת אוהיו קרא על הניסויים הללו, וסיפר: “תוצאות הניסויים האלו מאוד מרשימות. במיוחד לנוכח העובדה שעד היום לא היו נתונים ברורים לגבי יעילותם של דשנים בשחרור איטי, או שתוצאות הניסויים היו עמומות ולא חד משמעויות.

עכשיו שאנחנו יודעים שדשנים בשחרור איטי יכולים להגדיל את היבול בעד ל-10 אחוזים ולכן יגדילו גם את התשואה של חקלאים, הם יהפכו לרווחים יותר, וזה בשורה משמחת לאנשים כמוני שדואגים לאיכות הסביבה. כמו כן, נכון להיום אנחנו יודעים שדשנים בפירוק איטי יעילים לגידולים דוגמת תירס, סויה, אורז וחיטה ומעניין לבחון על איזה עוד גידולים ניתן ליישם דשנים אלו”.

דשנים בשחרור איטי – כמה זה עולה?

מחירם של דשנים בפירוק איטי הוא יקר ממחירם של דשנים כימיים רגילים, זאת מאחר והייצור שלהם עודנו יקר, נכון להיום. אולם יש לצפות שככל שהזמן יעבור וטכניקות הייצור ישתכללו מחירם של דשנים בשחרור איטי ירד.

אבל גם אם משתמשים כבר היום בדשנים בשחרור איטי ולוקחים בחשבון את הגדלת היבול ואת העובדה שיישום דשנים אלו מפחית את כמות הדשן הנדרשת הכוללת, הרי שזה מתקזז בסופו של יום. 

דשנים בשחרור איטי טובים יותר לסביבה

דשנים בשחרור איטי לא רק מגדילים את היבול, הם גם כאמור מפחיתים את כמות הדשנים הנדרשים לצמחים, כאמור, ולכן הם גם האופציה הידידותית יותר לסביבה. דשנים אלו עובדים עם הסביבה ולא נגדה.

הם עושים זאת על ידי שימוש במשאבי הסביבה הטבעית כגון בקטריות, כדי למקסם את ספיגת הדשנים. וזה בהחלט משהו שכל חקלאי וגנן צריכים לשקול כאשר הם בוחרים דשנים, תהא זו גינה הידרופונית או שדה חקלאי נרחב.

מהם דשנים ביו-סטימולנטים ולמה צריך אותם?

פרסום:
הירשם כמנוי
Notify of
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments