אימפריית נדל”ן או אשליה בקנה מידה ארצי? נסיקתה ונפילתה של ענבל אור

סיפור חברת “אור סיטי נדל”ן” של היזמית ענבל אור מרתק את אזרחי ישראל באופן מיוחד, גם אם הם לא נמנים על אלו שאיבדו את כספם. ייתכן והסיבה לכך טמונה בסיפור סינדרלה קלאסי של בחורה שלא הגיעה מבית עשיר והצליחה בזכות עצמה לבנות אימפריית נדל”ן גדולה ונוצצת. ייתכן וישנן סיבות נוספות לסקרנות, כך או כך חשבנו להסביר מה קורה כעת ואיך החברה הגיעה למצב שאליו היא הגיעה.

אור סיטי נדל”ן – ויהי אור ויהי חושך

למי שעקב בהתמדה אחר הפעילות של ענבל אור, הנפילה הנוכחית אינה באה בהפתעה. אמנם אם נכנס לאתר של החברה נראה כי הם מדווחים על אכלוס מוצלח של כ-10 ביניינים ועשרות משפחות מרוצות, אך אם מדפדפים ברשת רואים שהבעיות החלו מזמן. יש בעיות משפטיות עומדות ותלויות, יש לקוחות שהעבירו לענבל אור את כספם ולא קיבלו את הדירה שהובטחה להם ויש חובות של ענבל אור לשוק האפור.

על פי דו”ח הנאמן שפורסם אין סיכוי להצלת חברת “אור סיטי נדל”ן” וזאת למרות מה שענבל אור אומרת בראיונות שלה לתקשורת בימים האחרונים. ואם כבר התחלנו לדבר על התקשורת אז חשוב להבין כי גם לה יש חלק במשחק הזה. התקשורת אהבה את ענבל אור וענבל אהבה אותה בחזרה, וייתכן שסיפור האהבה התקשורתי עזר לצייר לנו, האזרחים, את סיפור הסינדרלה.

חלק ממומחי הנדל”ן מסכימים שניתן לציין את נקודת השבר של חברת “אור סיטי נדל”ן” בכשלונו של פרויקט בבלי – “אור בבלי”. אור השקיעה הון עתק הן באופציה לקניית הקרקע והן בשיווק ופרסום הפרויקט ולבסוף לא זכתה באופציה (אבל הכסף כבר הלך). שורה ארוכה של מומחי נדל”ן אחרים גורסים שאת הניצנים ניתן היה לאתר עוד קודם לכן, עם קבוצות הרכישה שהיא קידמה.

פרסום:

הם מציינים את פרויקט מגדל הטייסים שנבנה עם חריגות בנייה וכן חריגות מהתקציב, וגם את פרויקט מגדלי הצעירים שכעת נמצא רק בשלבים הראשונים של בנייתו, אך כבר לא נמצא בניהולה של ענבל אור כי אם בניהול של שותפיה, ונראה שאלו השתלטו על הפרויקט כולו. שני פרויקטים אלו מבית ענבל אור יצאו לדרך עוד לפני כשלון פרויקט בבלי וכבר אז עלה מהם ריח רע.

בנוסף, כך התברר בימים האחרונים, הצליחה למכור ענבל אור דירות מבלי להראות ללקוחות את חוזי המכירה של הדירות וללא האישורים הדרושים, אור קראה להם “דירות רעיוניות”, שמובן לנו כיום שלא יבנו, ובנוסף אף מכרה את אותה דירה בפרויקט מסוים לכמה לקוחות סימולטאנית.

איך לא ידענו, איך לא שמענו?

נשאלת השאלה “איך לא ידענו?”, איך קרה שיקירת ענף הנדל”ן, שמשתתפת בתוכניות נדל”ן בטלוויזיה, שקיבלה תוכנית רדיו בתחנה פופולארית ושנחשבת לסיפור הצלחה מטורף נפלה כל כך עמוק ולא ראינו את הסימנים לכך?!

יש לכך כמה תשובות אפשריות. הראשונה היא שבעצם לא רצינו לדעת. ענבל אור הגיחה אל חיינו כמעין רובין הוד, היא הבטיחה לנו שאם נקנה דירות בפורמט של קבוצות רכישה נוכל להפחית את עלויות הבניה וביחד, כקבוצה, ככוח קנייה גדול ועוצמתי, ננצח את מחירי הדיור. ובאקלים הדיור ששורר בישראל זה נראה ונשמע כמו עסקה טובה, אמינה והגיונית.

סיבה שנייה אפשרית לכך שלא שמענו כלום עד עכשיו היא שלקוחות שנפגעו מענבל אור והפסידו את כספם שתקו או שהשתיקו אותם. מסתבר שאיומים בתביעות דיבה הן כלי שנהגו להשתמש בו בחברת “אור סיטי נדל”ן”. הם השתמשו באיומים אלו הן כנגד לקוחות לא מרוצים והן כנגד עיתונאים שאיימו לחשוף או חשפו טפח מההתנהלות בחברה.

לקוחות אחרים שנפגעו כך מסתבר החליטו על דעת עצמם לשתוק. הם חשבו שאם יתלוננו על הכשלים הם ישימו קץ לפרויקטים, וכי התלונה היא היא זאת שתכשיל את הפרויקט.

עוד סיבה לכך שלא ידענו יכולה להיות נעוצה בתחום הפרוץ של קבוצות הרכישה. לפי דיווחים של ‘התאחדות בוני הארץ’, גוף המאגד ומייצג יזמים וקבלנים בישראל, הם פנו למשרדי הממשלה בשנתיים האחרונות על מנת להסדיר את נושא קבוצות הרכישה אך אף משרד ממשלתי לא הרים את הכפפה ונאות לטפל בעניין.לטענתם הם גם הגישו תלונות ספציפיות אודות ההתנהלות הקלוקלת של ענבל אור, אך אף פעם לא זכו לתגובות ראויות ממשרדי הממשלה.

הנפילה של ענבל אור והתנהלותה הביאו לכך שעשרות משפחות ישראליות איבדו את כספן והחדשות הממש ממש רעות הן שהן גם לא יראו את כספם בעתיד. מדו”ח הנאמן עולה כי צפויים להתמנות כונס נכסים זמני לענבל אור עצמה וכן מפרק זמני לחברות שבבעלותה. נראה שסוף הסיפור הוא לא הסוף אשר לו ציפינו…

פרסום: