תו נכה – מי רשאי לדרוש את זה?

זה אולי עלול להפתיע את חלקכם, אבל ההנחה הרווחת או המחשבה הראשונה שעולה לראש כשחושבים על נכות או על תו נכה כדבר המתקשר אוטומטית לנכות פיזית, איננה מדויקת. רבים מדמיינים אדם המוגבל בגפיו או סובל משיתוק ואינו יכול ללכת כאשר הם חושבים על אדם בעל תו נכה, אך האמת היא שיש מגוון יחסית גדול של סוגי נכות וביניהם גם נכות נפשית.

מחלות כמו אלצהיימר, דמנציה, אגרופוביה (פחד או חרדה עמוקה ממקומות גדולים/ פתוחים/ הומי אדם/ זרים) ואפילו מקרים של אוטיזם, יכולים להוות עילה מוצדקת ומספקת לקבלת תו נכה.

כאשר אדם משותק ברגליו וזקוק לכסא גלגלים על מנת לנוע ממקום למקום ובכלל, לתפקד ולחיות את חייו בצורה מכובדת ושלמה, קל מאוד למתבונן מהצד להבין כי אדם זה זקוק לתו נכה, שכן זו הקלה המובנית בחוק ומגיעה לו על מנת שיוכל להשתוות ולו במעט לאדם הבריא המתפקד, כלומר – סוג של אפליה מתקנת. מן הסתם, אדם בריא יכול לחנות רחוק יותר מהכניסה לבנק, למסעדה, לגן הילדים או בית הספר, קופת חולים או בית קולנוע, משטרה או בית החולים ובעצם כל מוסד ציבורי שהוא, משום שהוא יכול ללכת בקלות.

עו”ד ענת גינזבורג – ייצוג משפטי לתובעים בלבד בתביעות רשלנות רפואית כנגד צוות רפואי, בתי חולים ועוד…

תו הנכה, מטרתו לעזור ככל האפשר להקטין את האפקט שיש לנכות על חייו ותפקודו של האדם המתקשה ולסייע לו להיות חלק אינטגרלי ושווה ערך בסביבתו ובחברה בכלל. כאשר מדברים על מחלות שיותר קשה לראות בעין, דהיינו, ליקויים בנפש, הסיפור עלול לעתים להסתבך מעט.

פרסום:

כפי שצוין בתחילה, חרף העובדה שליקויים בבריאות הנפשית אינם ברורים לעין כפי שליקויים גופניים/פיזיים ברורים כמעט תמיד – גם אלה הם עילה מוצדקת והמובנית בחוק קבלת תו נכה. ישנם מקרים רבים בהם תו זה הכרחי עבור פגועי נפש ואף עשוי להציל חיים. מקרים של חולשת הגוף עקב חרדות קשות ודפיקות לב מואצות, שיקול דעת מוטעה או איבוד אוריינטציה וזיכרון, התקפי פאניקה המובילים להתנהגות לא צפויה או לא זהירה בדרכים ועוד – עלולים להיות מנת חלקם של אותם חולים.

לפיכך, חשוב עד מאוד שיקבלו את ההקלה הזו על פי חוק וידעו בכל עת היכן בדיוק נמצא רכבם, במיקום הקרוב ביותר האפשרי אליהם ואשר קל ונגיש להגיע אליו, שכן לעתים זהו מקום מפלט עבורם והדרך הבטוחה לנוח או להירגע, לקבל טיפול או לשוב לביתם או בית של קרוב משפחה.

לסיום, תמיד מומלץ לבדוק בקפידה, עבורכם או עבור יקיריכם – מה מגיע לכם על פי חוק והאם תו נכה הוא משהו שיכול לסייע לכם. אל תחשבו בטעות שאם אין לכם בעיה פיזית הניכרת וברורה לעין לא מגיע לכם לקבל הטבה או הקלה שתעזור לכם להמשיך לחיות בחברה בכבוד או לתפקד באופן תקין בשגרת היום יום שלכם ככל אדם ואדם.

ישנם חוקים ותנאים ברורים לקבלת התו וייתכן שאתם עומדים בהם ויכולים לקבל את העזרה הזאת. התייעצות עם עורך דין מומחה בנושא תמיד מומלצת אף היא על מנת להפוך את כל התהליך ליותר קל, נעים וקצר.

פרסום:
הירשם כמנוי
Notify of
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments