חינוך דיגיטלי: איך מלמדים את הילדים לגלוש באינטרנט?

לאתגרי ההורות העל-זמניים הצטרף בעשורים האחרונים האינטרנט, שמספק קשיים לרוב. איך לגשר בין הרצון שלהם לגלוש לחשש שלכם מהשלכותיה של הגלישה?

שולי מילשטיין

העידן הדיגיטלי מספק אתגרים חדשים ומורכבים עבור הורים, שמלאכתם מאתגרת ומורכבת ממילא. עם הגישה הכמעט בלתי-מוגבלת של ילדים לרשת, קשה מאוד לנטר את פעילותם בה, בייחוד לנוכח השליטה המוחלטת שלהם ברזי האינטרנט – והפער הטכנולוגי בינינו לבינם.

כהורים, אנחנו מספקים להם את תשתית האינטרנט ואת הסמארטפון (והטאבלט והמחשב), אבל בעוד שאנחנו מרגישים לפעמים כמו אורחים במרחב הדיגיטלי, הם בני-בית שם.

פרסום:

הדרך לגישור על הפער הדיגיטלי ביננו לבין ילדינו משתנה חדשות לבקרים, ולעיתים נדמה שאין לנו זמן וכוח להשקיע גם בהורדת עדכונים לעצמנו, אך החשיבות בכך גדולה. הם לא בחרו לבוא לעולם ולא בחרו בשמם הפרטי, אך עד מהרה הם משוכנעים שהם יודעים מה הבחירה הנכונה עבורם.

אם לא נדע להנחות אותם בזמן –כל הזמן – הם עלולים לפגוע ולהיפגע. אף הורה לא מאחל לבתו או לבנו שימצאו את עצמם באחד מן המצבים האלו. בדיוק כפי שהילד שלכם זקוק לכם שתדאגו לו לאכול ומקום לישון בו בלילה, כך הוא זקוק להדרכתכם ולניסיון חייכם כדי לדעת כיצד לנהוג וממה להישמר במהלך חייו.

הצריך הזה

אם כמוני גדלתם על השיר המופלא של יהונתן גפן ״הצריך הזה״ אתם יודעים את ההבדל בין ‘צריך’ ל’רוצה’. ילדים, לעומת זאת, נוטים להתבלבל ביניהם.

הצריך הזה / אריק איינשטיין:

כעת מוטל עלינו להשתמש בידע הזה כדי להבדיל בין צרכיהם לרצונותיהם של ילדינו הדעתניים-לעתים.

בתור הורים עלינו לספק את צרכיהם ולנסות לעשות ככל יכולתנו לספק את כל מחסורם. בכל הנוגע לרצונות, חשוב שנפעיל שיקול דעת ונדע לתקשר איתם. חשוב להבין את הרצונות השנויים במחלוקת באמצעות שיחה בה יוכל הילד להביע את עמדתו ואם לא תשתכנעו תוכלו להסביר את סירובכם בצורה בונה.

איך עושים את זה?

  1. הסבירו לילדים מהם כללי הגלישה הנכונה: למדו אותם להטיל ספק בדברים שהם קוראים ברשת, הזהירו אותם מפני מסירת פרטים מזהים ובקשו מהם לפנות אליכם בכל מקרה שמעורר בהם אי-נעימות או חשד. חשוב שהילד ידע שהוא יכול לפנות אליכם ולזכות לתמיכה.
  2. דברו איתם על הגבול הדק בין sharing לשיימינג, ובקשו מהם להקדיש מחשבה לדברים שהם בוחרים להפיץ או להגיב עליהם. למדו אותם לגלות אחריות אישית וחברתית ועודדו אותם לפנות אליכם או למבוגר אחראי אחר במידה והם נפגעו או היו עדים לפגיעה באחר.
  3. עקבו אחר סימנים: אתם מכירים את הילדים שלכם. גם אם הם לא ישתפו אתכם במשהו שעובר עליהם במילים, אתם תזהו שינוי ותדעו מתי הוא אינו כשורה.
  4. מרבית ספקיות האינטרנט מציעות שירותי סינון אתרים. בדקו מה ספק האינטרנט שלכם מציע והחליטו על המסלול שמתאים לכם.
  5. כשאנחנו עדים לתאונה אנחנו יודעים להתקשר למשטרה, למד״א וגם למכבי האש, אבל למי מתקשרים כדי לדווח על בעיות ברשת? איגוד האינטרנט הישראלי מפעיל קו תמיכה 24 שעות ביממה אליו ניתן לפנות בטלפון או בוואטסאפ למספר 054-8858911.
  6. הכירו לילדיכם את האפשרות להתקשר ולדווח על מקרים חריגים או מדאיגים, ונציגי הקו החם ידאגו להעביר את הפרטים לגורמים הרלוונטיים. באתר האיגוד תמצאו עוד אמצעי התקשרות ושפע של מידע בנושא גלישה בטוחה.

כדי להפוך את החינוך הדיגיטלי שלכם לקצת יותר אפקטיבי, תוכלו לחתום עם ילדיכם על חוזה שבו כתובים כללים שיתנו את קבלת או המשך השימוש במכשיר הטלפון. אם זו הפעם הראשונה שאתם נותנים טלפון לאחד מילדיכם, אמליץ לכם לקרוא על איך לא להפוך את המכשיר לחרב פיפיות שתטריף את דעתכם.

לאורך כל הדרך, חשוב לזכור שהאינטרנט הוא לא שלילי או חיובי כשלעצמו. מה שצריך לעמוד לנגד עינינו בהתנהלות עם ילדינו היא ההבנה שהפעולות המבוצעות באמצעות הרשת הן אלו שעלולות להיות בעלות השלכות קשות. לצד הסיכון של יצירת ניכור, הטרדה, חשיפה לתכנים שאינם תואמי גיל או צרכים התפתחותיים והעצמת קשיים חברתיים והתמכרות, האינטרנט הוא מקור בלתי-נדלה של מידע ויש בו גם הזדמנויות חברתיות, מקורות העצמה וקהילות, פורומים וקווי סיוע ותמיכה. התפקיד שלנו הוא לתת לילדים כלים להשתמש בכוח של האינטרנט לטוב.

פרסום:
הירשם כמנוי
Notify of
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments